1 kwietnia rozpoczął się Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań przeprowadzany przez Główny Urząd Statystyczny.
Udział w spisie jest obowiązkowy. Dotyczy on wszystkich mieszkańców kraju, w tym cudzoziemców mieszkających w Polsce, a także tych osób, które w trakcie spisu będą przebywać za granicą.

 Obowiązkową formą dokonania spisu jest samospis internetowy. Formularz jest dostępny na https://spis.gov.pl. Metodami uzupełniającymi spisu będą spis telefoniczny lub bezpośrednio przy pomocy rachmistrza spisowego.

Rachmistrza, z którym będziemy rozmawiać możemy zweryfikować. Wystarczy poprosić o jego imię, nazwisko i numer legitymacji. Dane te możemy sprawdzić na stronie spisu w zakładce "Sprawdź rachmistrza" lub dzwoniąc na infolinię - 22 279 99 99. Dobrze to zrobić, zanim odpowiemy na pytania. Dlatego też, gdy otrzymamy telefon, weźmy potrzebne do weryfikacji dane od rachmistrza i umówmy się z nim na inny termin. Wcześniej sprawdźmy, czy jest on tym za kogo się podaje. Możemy również sami zadzwonić na infolinię i umówić się na na rozmowę w wybranym terminie.

Podczas spisu bezpośredniego z rachmistrzem, powinniśmy go również wylegitymować. Oprócz legitymacji z numerem identyfikacyjnym, rachmistrz będzie miał ze sobą również urządzenie spisowe.
Po zakończonym spisie, bez względu na to, czy zrobimy to sami, czy z pomocą rachmistrza, nikt więcej nie powinien się z nami kontaktować. Pamiętajmy o tym, jeśli po wypełnieniu spisu, ktoś będzie się chciał z nami umówić na uzupełnienie danych w ankiecie lub ponowne jej wypełnienie.

Uczulmy na to także naszych bliskich i zadbajmy o to, by starsi domownicy wiedzieli, jak postępować, a najlepiej pomóżmy im wypełnić formularz.

Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań - plakat