UCHWAŁA Nr 27/02
RADY GMINY W OSIEKU MAŁYM
z dnia 20 grudnia 2002 r.
w sprawie Statutu Gminy Osiek Mały
(Poznań, dnia 19 lutego 2003 r.)
Na podstawie art. 169 ust. 4 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 78, poz. 483) i art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) Rada Gminy w Osieku Małym uchwala:
Statut Gminy Osiek Mały
Rozdział I: Postanowienia ogólne
§ 1. Uchwała określa:
- ustrój Gminy Osiek Mały,
- zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach rady gminy,
- organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy, komisji Rady Gminy w Osieku Mały,
- tryb pracy Wójta Gminy Osiek Mały,
- zasady tworzenia klubów radnych Rady Gminy w Osieku Małym,
- zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji i Wójta Gminy oraz korzystania z nich.
§ 2. Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
- Gminie - należy przez to rozumieć gminę Osiek Mały,
- Radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy w Osieku Małym
- komisji - należy przez to rozumieć komisje Rady Gminy w Osieku Małym,
- Komisji Rewizyjnej - należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy w Osieku Małym,
- Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Osiek Mały.
- Statucie - należy przez to rozumieć Statut Gminy Osiek Mały.
Rozdział II: Gmina
§ 3.
- Gmina Osiek Mały jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
- Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organa.
§ 4.
- Gmina położona jest w Powiecie Kolskim, w Województwie Wielkopolskim i obejmuje obszar 87,33 km2.
- Granice terytorialne Gminy określa mapa stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.
- W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa.
- Wójt prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.
§ 5.
- W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.
- Wójt prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 6.
- Herb Gminy i barwy herbu, barwy gminy, zasady używania herbu i barw Gminy oraz insygniów władz określa Rada w odrębnej uchwale.
§ 7. Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Osiek Mały.
Rozdział III: Jednostki pomocnicze Gminy
§ 8.
1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:
- inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy,
- utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,
- projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,
- przebieg granic jednostek pomocniczych powinien - w miarę możliwości - uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.
§ 9.
Uchwały, o jakich mowa w §8 ust. 1 powinny określać w szczególności:
- obszar,
- granice,
- siedzibę władz,
- nazwę jednostki pomocniczej.
§ 10.
Jednostki pomocnicze gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.
§ 11.
- Sołtys jako organ wykonawczy jednostki pomocniczej ma prawo uczestniczyć w sesjach Rady.
- Przewodniczący Rady obowiązany jest umożliwić uczestnictwo w sesjach Rady sołtysowi.
- Sołtys może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.
Rozdział IV: Organizacja wewnętrzna Rady
§ 12.
Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.
§ 13.
- Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Wójta w zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady.
- Wójt i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.
§ 14.
Do wewnętrznych organów Rady należą:
- Przewodniczący,
- Wiceprzewodniczący,
- Komisja Rewizyjna,
- komisje stałe, wymienione w Statucie,
- doraźne komisje do określonych zadań.
§ 15.
1. Rada powołuje następujące stałe komisje:
- Rewizyjną,
- Budżetu i finansów,
- Komisję rolnictwa, ochrony środowiska, budownictwa i gospodarki terenami.
- Komisję zdrowia, opieki społecznej oświaty, kultury i sportu.
- Komisję ds. współpracy z samorządami wiejskimi i porządku publicznego.
2. Radny może być członkiem najwyżej 2 komisji stałych.
§ 16.
1. Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.
2. Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:
- określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej rady,
- przygotowanie projektu porządku obrad,
- dokonanie otwarcia sesji,
- powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji.
3. Projekt porządku obrad, o jakim mowa w ust. 2 pkt 2 powinien obejmować sprawozdanie Wójta poprzedniej kadencji o stanie Gminy.
4. Na pierwszej sesji składa ślubowanie nowo wybrany Wójt Gminy.
§ 17.
Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący, w szczególności:
- zwołuje sesje Rady,
- przewodniczy obradom,
- sprawuje policję sesyjną,
- kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,
- zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
- podpisuje uchwały Rady,
- czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.
§ 18.
W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.
§ 19.
1. Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace komisji Rady.
2. Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. 1 dokonuje Przewodniczący Rady.